Maavalla
kogemusi ammutamas Lääne-Nigulas
Kindlasti tasub osa
võtta avatud aruteludest haldusreformi seadust (HRS) puudutavates küsimustes.
Ei ole vist vaja rääkida haldusreformi vajalikkusest, kuid igal asjal on eesmärk,
kuhu tahetakse välja jõuda. Paraku on riik saatnud omavalitsused
orienteerumisvõistlustele, kuid ühtsetes regulatsioonides on kokkulepped
saavutamata.
Kareda vallavolikogu
esimees ja vallavanem külastasid koos naabervaldade juhtidega 2013.a
haldusreformi läbi teinud maavalda Lääne-Nigulas. Eesmärgiks oli saada teada
muutustest, õppida ja ammutada kogemusi neilt, kel ühinemisetapp seljataga. Jäi
kõlama lause „mõtlemine raamist välja“, mida nõuab uus juhtimismudel ning
struktuur. Positiivse näitena toodi sotsiaaltöö juhi vastutusvaldkondadena
peale sotsiaaltöö veel kultuuri ja hariduse valdkondade arendamist. Väga suurt
rõhku on pandud kodanikualgatusele ja osa valla ülesandeid neile delegeeritud.
Kõik rahalised arvutused kindlalt paika ja arvestama peab ikka sellega, et
midagi jääb kahe silma vahele. Ühed valikud:
Teeninduspunkt
Selleks, et inimesel
oleks võimalik kodu lähedal omavalitsusega suhelda, on otstarbekas igasse
senisesse vallakeskusesse jätta omavalitsuse teeninduspunkt, kus töötab teatud
kindel hulk inimesi, kes piirkonda teenindavad. Teeninduspunkt pakub ka
võimalusi külakogukondade kogunemiseks, vajadusel tagab osavalla tegevuse.
Külaseltside kaasamine
Külaseltse ja
külavanemaid saab kaasata otsuste langetamisse ja delegeerida neile ka teatud
kindlate kohalike teenuste osutamise – olgu sees siis kultuuritöö või
sotsiaaltöö korraldamine.
Volikogu territoriaalne
komisjon
Ühe piirkonna elanikud
saavad oma kodukoha tegemistes kaasa rääkida ka läbi volikogu komisjonide
süsteemi. Sellisel juhul moodustatakse volikogu juurde territoriaalne
universaalne komisjon, mis mehitatakse vastava piirkonna esindajatega.
Komisjonile antakse pädevus kaasa rääkida kõikides vastavat piirkonda
puudutavates küsimustes.
Seda, milline ühise
omavalitsuse sisemine struktuur ja kaasamise meetod valida, seda tuleb üheskoos
otsustada, liitumisläbirääkimiste käigus.
08. veebruaril
toimus haldusreformi arutelu Kareda vallamajas.
Kõnekoosoleku algatas
volikogu esimees, kes tutvustas haldusreformi hetkeseisu Kareda vallas ja tõi
välja ka kaks liitumisläbirääkimiste pakkumist nii Paide linna kui Järva-Jaani
valla poolt.
Maavalla ideed oli
tulnud tutvustama Ambla vallavanem, kes
lahkesti oli nõus ka inimeste küsimustele vastama. Toodi ära põhieesmärk, saada kokku huvitatute ring ja alles siis hakata
kokku panema üheskoos visioone, soove ja mõtteid.
Toodi ära ka maavalla
plussid:
·
Kõiki
liituvaid omavalitsusi koheldakse võrdselt
·
Kompetentsikeskused jaotatakse lähtudes valdade eripärast
või arengusuundadest
·
Elanikele
säilivad kõik teenused vähemalt samal tasemel
·
Maal
on maa probleemid ja linnas linna omad, neid saab maavallas paremini lahendada
·
Maaelu
säilitamine
Ka miinustest räägiti:
·
Territoorium
on suur
·
Haridusteenuste
rahastamismudel
·
Ühtse
poliitika saavutamine
Kiirküsitlus „kuhu
suunas ühinemistega soovime liikuda?“ toimus ka pea kahekümne osavõtja vahel:
oli neid, kes toetas maavallaga ühinemist ning
neidki, kes Paide poole hoidsid. Ühine seiskoht oli kõigil selles, et sellised
kõnekoosolekud on vajalikud ning konkreetseid seadusi on juurde vaja, et lõplik
seisukoht langetada.
Kareda Vallavolikogu
järgmine istung on 16.02.2016.a, kus päevakorras p.9 –
Haldusterritoriaalse korralduse muutmise läbirääkimiste alustamiseks ettepaneku
esitamisega nõustumine, mille on esitanud Järva-Jaani Vallavolikogu.
Edu meile tarkade
otsuste langetamisel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar