Maanteeamet (edaspidi MNT) teatas
ajakirjanduse kaudu, et 01. oktoobrist k.a alustab tegevust MNT tsentraalne
eksamikeskus. Selguse huvides kordan üle
olulisema: jaanuarist 2017 saab mootorratta ja sõiduautojuhi sõidueksameid teha
vaid Tallinnas, Tartus, Pärnus, Rakveres, Viljandis, Jõhvis, Kuresssaares ja
Kärdlas ja jaanuarist 2018.a kaob vastav võimalus Viljandist ning Jõhvist.
Loomulikult on igal ametil õigus
teha oma töös muudatusi lähtudes oma strateegiast, mille on kujundanud omanik
ehk Eesti Vabariik. Eeldatavasti rahva huve silmas pidades. Kahtlemata mõjutab maanteeameti otsus edaspidi
järvamaalase elu, aga ka nende elu, kes on käinud just Paides või mujal
väiksemas linnas oma riiklikku sõidueksamit sooritamas (põhjendusega, et siin
on järjekorrad lühemad kui Tallinnas).
Jõuamegi asja tuumani. Muudatuse
eesmärk on maanteeameti väljastatud pressiteate kohaselt„tõsta eksamineerimise
kvaliteeti, ühtlustada ootejärjekordi ning vähendada korruptsiooniriski“. Oma
pikaajalisele juhtimiskogemusele tuginedes väidan, et viidatud probleemide
põhjuseks on töötajate motivatsioonipuudus ja asutuse pidev ümberstruktureerimine.
Nagu ka väide, et teenuse osutamist tuleb piirata kuna
vohab korruptsioon. Ma ei ole küll näinud, et korruptsioonikahtluse alla
sattunud ministrite tõttu suletaks ministeeriumeid.
Olen liiklusohutuse valdkonnaga
seotud olnud ligi paarkümmend aastat, täiendanud oma teadmisi sel teemal Tallinna
Ülikoolis ja julgen väita, et eksamineerimise kvaliteeti ei tõsta küll kuidagi
see, kui õpe toimub ühes ja eksamineerimine teises keskkonnas.
Nagu näeme – tuleks järvalasel
(Paidet lähtekohaks võttes) sõita eksami sooritamiseks umbes tund aega. Kui on
soov enne sõidueksami sooritamist veel võõra linna liiklusega kohaneda, tuleb
ette võtta ka sõidutunnid. Sõita see kaks korda ligi 100 kilomeetrit mitu
korda. Kas siis kolm korda bussidega
ümber istudes või kelleltki lubade ja autoga inimeselt abi paludes, kes selleks
vaba päeva peab võtma.
Paide kogemuse põhjal teame, et
Tallinnas õppinu ei tee reeglina meie maakonnakeskuses sõidueksamit ära, kui
nad ei ole eelnevalt Paides sõidukogemust saanud.
Kui probleem on selles, et Paides
eksami tegija ei oska Tallinnas, Tartus või Pärnus liigelda, siis eksamit teeb
ta ju ikkagi ühes linnas ja täielikku garantiid kõikide linnade läbimisoskuse
kohta ei saa anda. Pealegi, see tuleb aja ja selle jooksul omandatud
kogemusega.
Kui probleem on selles, et
väiksemates kohtades kukub eksamitel inimesi liiga vähe läbi, siis jah,
läbikukkujaid on ilmselt rohkem ja korduseksameist laekub riigile rohkem raha.
Aga võib-olla on hoopis lubadeta sõitjaid rohkem, sest pärast neljandat katset
lüüakse käega – inimese rahakott pole ju ka põhjatu.
Ja võib-olla on eksaminandide
paremad sooritused seotud hoopis tasakaalukate ja tublide sõiduõpetajate tööga?
Millest on vähe räägitud, on
eksamineerijate töötasu, mis on juba aastaid allpool vabariigi keskmisest:
korraliku töötasu puudumine on tegelik põhjus, miks pole kvalifitseeritud
tööjõudu – spetsialistid leiavad rakendust mujal.
Siinkohal pean kiitma Paide
eksamineerijaid, kes käivad üle vabariigi teistes linnades abiks sõidueksameid
vastu võtmas.
Riigis käib täistuuridel haldusreform
ja selle raames on regionaalminister välja käinud idee
kaotada maavalitsused ja jagada
riik neljaks regioonikeskuseks. Kuigi valitsus ega riigikogu ei ole veel
vastavasisulist otsust vastu võtnud, on seda teinud maanteeamet, kes
pressiteates kuulutab: „neljas regioonikeskuses – Tallinn, Rakvere, Pärnu,
Tartu“.
Baranka moodi tühjaks jääva
Eestimaa keskel elades hakkab üha enam tunduma, et regionaalpoliitika on
tänases Eestis vaid sõnakõlks. Maavalla juhina tunnetan seda igapäevaselt.
Kahju, et ametkonnad ja ametnikud on nii enesekesksed ning võõrdunud elust väljaspool
suuri linnu.
Iga päev tuleb uudiseid, kuidas
kuskil väikevallas, paari tuhande elanikuga alevikus või väikelinnas suleb
uksed postkontor, kaovad kaugbussi-või maakondlikud liinid, tsentraliseeritakse
pääste- või muud riigile kuuluvat ametit. Alati on eesmärk ilus: tõsta teenuse
kvaliteeti ja ikka rahva huvides.
Millise rahva? Linnarahva ilmselt.
Selleks, et see
regionaalpoliitika ei meenutaks koera saba tükkhaaval raiumist võiks riigi
tasandil vastu võtta otsuse, et elada tohibki ainult linnades. Pole inimesi,
pole kulutusi, pole probleemi.
Ometi peaks riik see kuuluma
rahvale ja riigiamet(niku)d teenima rahvast, mitte vastupidi.
Kui tsiteerida MNT peadirektorit,
siis „eksamite tegemine ei ole igaühele kohustus, see on vaba soov ja tahe“,
siis see võibki olla nii, kui igapäevategemised linnast kaugemale ei vii. Maal
elava inimese jaoks on mootorratta ja sõiduauto kasutamine eluliselt vajalik,
et enda ja pere igapäevatoimingud tehtud saaks. On see siis sõit tööle, kooli,
postkontorisse, poodi, riigiasutusse.
Ka väikestes külades elavad
lapsed käivad koolis ja huvialaringides, kuigi need asuvad kümnete kilomeetrite
kaugusel ja buss sõidab kolm korda päevas.
Juba praegu sõidab osa inimesi
Albus perearsti juurde Paidesse ehk 40 kilomeetri kaugusele. Peagi jõustuv
tervishoiureform koondab kõik perearstid Järvamaal kolme keskustesse, mis
märkimisväärse hulga inimeste jaoks tähendabki kolmveerandtunnist
autosõitu.
Kui ka sõidueksamid kolivad
suurematesse linnadesse, peaksin mina õpilasena mõistlikuks kasutada ka sealse
linna autokooli teenuseid. Vaadates statistikaameti koostatud statistikat
järvalase netotöötasust, siis see on vahemikus 500-700 eurot. Suur osa on miinimumpalgalised,
kelle jaoks ainuüksi lubade taotlemine muutub luksuseks. Ka praegu kasutab märkimisväärne osa
õpilastest osamakse teenust, sest korraga kogu summat välja käia lihtsalt ei
ole.
Olenemata sõidueksami sooritamise
kohast, jääb see ka peale tsentraliseerimist subjektiivseks hinnanguks õpilase
suhtes. Kas keegi on analüüsinud, kui palju nendest, kes on sooritanud eksami
väikelinnades on hiljem sooritanud rikkumisi või kas nad ikka satuvad
sagedamini õnnetustesse, kui närvilistes suurlinnades «napilt» läbi saanud
õpilased?
Seega – järjekordne
struktuurimuudatus, mis kaotab töötava süsteemi. Selle asemel tekib võrrand,
kus küsimusi on rohkem kui vastuseid.
Pigem muutub tsentraliseerides
eksamisüsteem veelgi läbipaistmatuks, sest kui praegu on sõiduõpetajal õigus sõidueksami sooritamise
ajal kaasa sõita, siis tulevikus ei ole õpetajal sellist võimalust just vahemaa
ja ajalise resurssi tõttu.
Võib-olla maanteeamet kardab, et
mõne liiklusõpetaja kvalifikatsioon on kõrgem kui eksamineerija oma?
Ometi on ju MNT ja autokoolide
eesmärk on ühine: liikluskasvatuse ja sellest tuleneva liiklusohutuse
tagamine. Eraldi teema on eksamibüroode
lahtiolekuajad, mida hakatakse lühendama. Mõeldes kutselistele juhtidele, kes
iga viie aasta järel peavad ametikoolituse tunnistust büroos vahetamas käima ja
taotluse sisse andma isiklikult, on see võrdlemisi lühinägelik. Olgem kenad
tehkem enne töötavad e-lahendused valmis ja siis mõelgem tsentraliseerimisele.
Maanteeamet on autokoolidele
tunnistanud, et eksamiautode ost ja kaamerate paigaldamine eksamiautodele pole
ennast õigustanud. Millal selle asemel tulevad kaamerad ehk
mootorratastele? Erasektor ei saa nii
käituda täna nii, homme teisiti. Klient tahab ettevõtjalt konkreetseid
vastuseid, mitte häma.
Kui eesmärgiks on kokkuhoid, siis
tahaksin näha ka majanduslikku arvestust, palju see ümberkorraldus riigile
maksma läheb. Lisaks
puudub meedias esitletud plaanil ka hinnalipik – palju need muudatused riigile maksma lähevad? Tahaks
ka näha milline on mõju piirkondadele kust kaovad töökohad ning sellega koos ka
nende tänaste töötajate perekonnad.
Kas siis on nii raske tunnistada,
et riik ei saa sõidueksami korraldamisega hakkama ja teha ettepanek anda
valdkond üle erasektorile. See poleks midagi uut Põhjamaades, mis on meile
paljus eeskujuks ja mille mudeleid oleme altid üle võtma.
Kui maanteeameti peadirektor
tunnistas Rapla ARK eksamiosakonna sulgemisel, et kommunikatsiooniga jäädi
veidi hätta, siis kas nüüd, kui sõidueksamite vastuvõtt on kavas kaotada pooltes
maakondades on kommunikatsioon kõrgemal tasemel?
Kas tõesti on maavalitsused kui
riigi esindajad andnud sellisele ümberkorraldusele rohelise tee? Igal juhul ei
rääkinud selelst plaanist midagi maanteeameti esindajad siis, kui käisid
kohtumisel autokoolidega, otsusele pole toetust ka Eesti Autokoolide liidust.
Kui kaua sellised eksperimendid rahva
taluvuspiiri otsimisel käivad?
Otsuseid nendes küsimustes tuleb
langetada kaalutletult, võttes arvesse mõju maapiirkonnale ja pidades silmas
nii teenuste kättesaadavust kui ka mõju inimeste elukvaliteedile. Kõiki
teenuseid, mida pakub ametnik kohapeal, ei saa asendada internetiteenusega.
Seda eriti olukorras, kus internetiühendust jätkuvalt kõikjal Eestis ei ole
ning teenused on veel loomisel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar